Leerlingenraad
Waarom een leerlingenraad op onze basisschool?
Zoals in onze visie is beschreven vinden wij het belangrijk dat kinderen leren respect te hebben voor elkaar, zelfstandigheid te leren, eigen verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf en zijn omgeving. Dan kunnen kinderen zinvol meedenken en meepraten over heel veel "onderwerpen die hen aangaan".
Onze kinderen hun stem laten horen en inbreng geven:
Is een recht van kinderen.
Is een uiting van respect voor kinderen.
Zorgt ervoor dat het reilen en zeilen in onze school aansluit bij de behoeftes van de kinderen en zo de kwaliteit verhoogt.
Stimuleert de betrokkenheid van de kinderen.
Creëert een draagvlak voor beslissingen, afspraken, voorzieningen en activiteiten van de klas en de school.
Leert kinderen samenwerken met elkaar en overleggen met volwassenen en omgekeerd.
Bevordert het zelfvertrouwen.
Is een maatschappelijke tendens om het kind inspraak te geven en wij moeten deze ontwikkeling volgen.
Past bij onderwerpen in ons onderwijs als: actief burgerschap, sociale integratie en democratie.
Door het oprichten van een leerlingenraad kunnen leerlingen op een democratische wijze actief deelnemen en meedenken over schoolse zaken. Leerlingen worden hiermede zelfverantwoordelijke burgers, die op deze wijze actief kunnen deelnemen aan het verbeteren van de omgeving.
Samenstelling van een leerlingenraad
Per groep - van de groepen 6 t/m 8 - vertegenwoordigen 2 leerlingen (een jongen en een meisje) de groep in de leerlingenraad. Zij worden de vertegenwoordigers van de groep voor één jaar.
De leden van de leerlingenraad spreken uiteraard ook namens de groepen 1 t/m 5.
Als de leerlingenraad bekend is, stellen ze zich voor aan alle kinderen van de school.
Overleg en onderwerpen
De raad vergadert minimaal 4 á 5 keer per schooljaar. De vergaderingen vinden plaats op een schooldag onder schooltijd. Juffrouw Mylène is de gespreksleider. Mogelijk kan er ook een leerkracht bij aanwezig zijn.
In de hal komt een ideeënbus, waar de kinderen hun idee/onderwerp in kunnen stoppen. Het onderwerp kan dus vanuit één of meerdere kinderen komen, maar ook vanuit de hele groep.
Het is niet de bedoeling dat ouders onderwerpen inbrengen. We willen vooral de kinderen stimuleren hier zelf actief in te zijn.